X
تبلیغات
مقالات دانشجویی -

مقالات دانشجویی

مقالات دانشجویی

بررسی روش های صادرات کالا:

 

به راهنمایی

 عبدالقادر تکه ئی

 

توسط

 نرگس محمدزاده

 

بهار 1387

مقدمه

برای 5/2 میلیون شرکت ک.چک و متوسطه که 3/2 تولید ناخالص ملی و 30 درصد صادرات آلمان را تولید می کنند، صادرات بخش عمده ای از فعالیت های آن ها را تشکیل می دهد.

صادرات شرکتهایی نظیر ((ابرال)) [1]  تولید کننده فولاد، ((ترامف))[2] تولید کننده ابزار آلات و ((ابراسپاچر))[3] تولید کننده ی اگزوز خودرو، تا 40 درصد فروش آنها را تشکیل می دهد. که بسیار موفقیت آمیز است. مدیران این شرکت ها با تمرکز و توجه به کیفیت، نوآوری، و سرمایه گذاری زیاد در تحقق و توسعه موفقیت های زیادی کسب کرده اند. برای مثال شرکت ((بامولر))[4] تولید کننده موتور و سایر اجزاء جرثقیل، سرمایه گذاری عمده ای جهت بهبود فن آوری برای عرضه محصولات ، منطبق با نیاز های مشتریان با ایجاد نظام تولید انعطاف پذیر انجام داده است. تجهیزات تولیدی خودکار جدید که با هزینه 20 میلیون دلار نصب گردید به شرکت اجازه می دهد تا در مدت چند ثانیه خط تولید خود را تغییر دهد. کلیه شرکتهای کوچک و متوسط آلمان دارای وضعیت مشابهی هستند و در نتیجه صادرکنندگان توانایی در سطح جهان می باشند. [1]

موفقیت این شرکتهای کوچک و متوسط نشان دهنده اثر صادرات بر اقتصاد کشورهاست. به علاوه این کامیابی ها نشان دهنده اختلاف بین ((صادرات با فلسفه ی فروش)) و((صادرات با فلسفه بازاریابی)) می باشد. در ((صادرات با فلسفه فروش )) محصول، قیمت یا فعالیتهای تشویقی و ترغیبی با نیازهای خاص بازارهای جهانی هماهنگ نمی شود. در این نوع صاردات تنها عنصر آمیخته بازاریابی که با ویژگی های بازارهای مختلف تطبیق داده می شود کانال های توزیع است. چنین شیوه ای ممکن است برای صادرات بعضی از کالاها و خدمات که منحصر به فرد هستند و یا اینکه رقابت بین المللی آنها ناچیز است، مناسب باشد. شرکتهایی که به تازگی وارد فعالیت های صادراتی می شوند ممکن است در ابتدا با تبعیت از فلسفه فروش موفقیت هایی کسب نمایند. حتی امروزه نیز مدیران تعداد زیادی از شرکتها در صادرات خود فلسفه ی فروش را مورد توجه قرار می دهند. با ورود شرکتها به صحنه های بین المللی و کسب تجربه و یا با ورود رقبا به بازارها، تبعیت از فلسفه بازاریابی در صاردات ضروری می شود. [1]

در ((صادرات با فلسفه بازاریابی)) مشتریان با توجه به محیط کلی بازارها مورد توجه قرار می گیرند. شرکتی که در صارات خود دارای فلسفه بازاریابی است محصول عرضه شده در بازار محلی را بدون تغییر به مشتریان بین المللی صادر نمی کند. برای این شرکتها، محصول عرضه شده در بازار محلی نقطه شروع فعالیتهای آن ها در سطح جهانی است.

آنها تلاش می کنند تا محصول را با نیازها و ترجیحات مشتریان بازار هدف بین المللی هماهنگ کنند. عملکرد شرکتهایی مانند (بامولر)) نمونه هایی از این رویکرد می باشد. علاوه بر این مدیران بازاریابی که از فلسفه ی بازاریابی تبعیت می کنند، قیمت ها را با توجه به راهبرد بازاریابی خود تعین می کنند و تنها قیمت های کشور مادر را به بازارهای هدف تعمیم نمی دهند. هزینه های آماده کردن محصول برای صادرات، حمل و نقل، و تامین مالی نیز باید در تعین قیمت ها مورد توجه قرار گیرد. [1]

بالاخره ، این شرکتها راهبردها و برنامه های ارتباطات و توزیع خود را نیز با بازارهای هدف هماهنگ می کنند، به عبارت دیگر، ارتباط موثر در موارد ارائه ویژگی ها یا کاربردهای محصول برای خریداران دربازارهای صادراتی ممکن است به طراحی بروشور های خلاق با عکس ها و کارهای هنری تبلیغاتی متفاوتی نیاز داشته باشد. ((صادرات با فلسفه ی بازاریابی)) عبارتست از: بازاریابی یکپارچه کالاها و خدمات برای برآوردن نیازهای خاص مشتریان . در صادرات محصولات با فلسفه ی بازاریابی به بازارهای بین المللی باید به موارد زیر توجه داشت :

1-  درک مناسب محیط بازارهای هدف

2-  بهره برداری از تحقیقات بازاریابی جهت شناسایی بازارهای بالقوه

3- تصمیم گیری در مورد طراحی محصول، قیمت گذاری، کانال های توزیع تبلیغات و ارتباطات .[1]

در بازاریابی جهانی، موضوع ارزش و فایده برای مشتری با تصمیم گیری های منبع یابی مرتبط می باشد، اگر مشتریان دارای حساسیت ملی گرایانه هستند ممکن است به ویژگی هایی مانند ((ساخت کشور مادر)) اهمیت دهند. [1]

شرکتهای جهانی غیرآمریکایی که بزرگترین موفقیت ها را در بازار این کشور کسب کرده اند، با قانع کردن مشتریان که محصول آنها نسبت به شرکتهای آمریکایی دارای کیفیت و ارزش بالاتری است به چنین هدفی دست یافته اند.

متغیر کلیدی دیگر در تصمیم گیری محل تولید محصولات، دورنما و ارزش های مدیران شرکت می باشد. ((نیکولاس هایگ[5])) رئیس شرکت ساعت سازی سویسیس ((اس ام اچ)) می باشد که در ساخت ساعت های ارزان قیمت ((سواچ)) معروف است. وی با اقدامات خود صنعت ساعت سازی سوییس را احیا کرد و فروش شرکت را به حدود یک میلیارد عدد ساعت نزدیک ساخت . [1]

هایک نشان داده است که با داشتن دورنمای مطلوب، یک فرد می تواند محصولاتی را در سطح انبوه برای کشورهایی مانند سوییس یا ایالات متحده تولید نماید . ساعت ((سواچ)) داستان پیروزی ، با ترکیبات مهندسی و خلاقیت در تولید محصولات می باشد. [1]

باید گفت در هر تجارتی ممکن است سود یا ضرر وجود داشته باشد در حقیقت این دو جزئی از امر تجارت محسوب می شوند. گاهی اوقات سود سرشاری نصیب شخص می شود و برعکس ممکن است ضرر هنگفتی عاید تاجر شود. این امر اهمیت انتخاب یک حرفه و دقت زیان در این رابطه را پیش از پیش مشخص می کند در این زمینه لازم است نکات زیر مد نظر باشد :

-  امکان دسترسی به افراد آگاه و با تجربه و در صورت لزوم مشورت با آنها .

-       تدارک سرمایه کافی

-       وجود تقاضای تسهیل در فروش و صدور

-       وجود تسهیلات لازم برای انبار کردن کالا .

-       امکان دسترسی به مواد خام اولیه

-       وجود حمایت کافی از طریق دولت

و در نتیجه باید به اهمیت منبع یابی کالاها متذکر شویم. منبع یابی کالاها یکی از پیچیده ترین و مهم ترین تصمیم هایی است که یک شرکت جهانی با آن مواجه می باشد. [2]


 

فصل دوم :

شرح و بسط موضوع
منبع یابی

عواملی که در زمان تصمیم گیری جهت منبع یابی کالاها جهت ساخت یا خرید باید مورد توجه قرار گیرند :

1-  هزینه های عوامل تولید و در دسترس بودن آنها

2- تدارکات و پشتیبانی[6]:زمان مورد نیاز برای درخواست و دریافت اقلام،ایمنی و تامین و هزینه های حمل      و نقل .

3-  زیر ساختارهای اقتصادی کشور

4-  ریسک سیاسی کشور

5-  دسترسی به بازار (موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای بازرگانی)

6-  نرخ ارز، موجود بودن، و قابلیت تبدیل آنها . [1]

 

(فعالیتهای صادراتی سازمانی [7])

صادرات همواره بهترین وسیله برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج از کشور بوده است، کشورهای مختلف، شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند، زیرا این فعالیت مهم اشتغال را در داخل کشور آنها افزایش ، وضعیت رقابتی را توسعه و در آمدهای ارزی خارجی را بهبود می بخشد. شرکتها به علت تشویق اکثریت قریب به اتفاق دولت ها ، فشار رقابتی ، و علاقه مندی به رشد و توسعه ، تلاش های فراوانی را جهت افزایش مهارت صادرات انجام می دهند. در نتیجه این اقدامات، صادرات جهانی از سال 1960 تا 1991 حدود 29 برابر شده است. کشورهایی که با کسری تراز پرداخت ها و یا مشکلات توسعه اقتصادی مواجه هستند باید آموزش شرکتهایی را که توانایی عرضه محصولات به بازرهای جهانی را دارند، مورد توجه قرار دهند و مزایای بالقوه اقتصادی صادرات را به آنها متذکر شوند . این کار باید در سطوح دولت های ملی، منطقه ای، و محلی انجام شود.

((وران بایلکی))[8] 43 تحقیق مختلف را که در مورد رفتار صادراتی شرکتها انجام شده بود، مورد بررسی قرار داد و سه نتیجه مهم را از آنها استخراج کرد. اولین نتیجه گیری او آن است که صادرات یک فرآیند توسعه ای می باشد این فرآیند را می توان به مراحل مشخص زیر تقسیم کرد :

1- شرکت علاقه ای به صادرات ندارد. علت این امر ممکن است کمبود وقت، بی علاقگی و یا عدم آگاهی باشد.

2- شرکت کالاهای مازاد داخلی را صادر می کند. در چنین حالتی شرکت  یک فروشنده صادراتی نامیده می شود.

3- شرکت امکان صادرات کالاها را بررسی می کند. (این مرحله ممکن است قبل از مرحله 2 انجام گیرد. )

4- شرکت کالاهای خود را بر اساس آزمون و خطا به یک بازار و بیشتر صادر می کند.

5-  شرکت به صادرات کالا به یک یا چند بازار، تجربه کافی دارد.

6- در این مرحله شرکت بازاریابی در یک کشور و یا منطقه را با توجه به معیارهای مشخص مانند زبان و یا نزدیکی جغرافیایی، فرهنگ ، حمل و نقل و غیره مورد توجه قرار می دهد.

7- شرکت قبل از غربال کردن بازارها برای تعیین بهترین بازار هدف، قابلیت های بالقوه بازارهای جهانی را ارزش یابی می کند. در این مرحله کلیه بازارها (داخلی و بین المللی) دارای اهمیت برابر هستند و مورد توجه قرار می گیرند.

دومین نتیجه گیری بایلکی آن است که ، احتمال اینکه شرکت از یک مرحله به مرحله بعدی صعود کند به عوامل مختلفی بستگی دارد . حرکت از مرحله 2 به مرحله 3 به نگرش مدیریت در مورد جذابیت صادرات و اعتماد به نفس شرکت در توانایی جهت رقابت در سطح بین المللی بستگی دارد . سومین نتیجه گیری ((بایکلی)) آن است که ، تعهد مهم ترین جنبه جهت گیری بین المللی شرکت می باشد. قبل از اینکه شرکت به مرحله ی 4 برسد باید در مورد صاردات اقلام مازاد داخلی اقدام کند. کیفیت و پویایی مدیریت جزء عوامل مهمی هستند که در این فرآیند نقش مهمی را ایفا می کنند. موفقیت در مرحله 4 موجب می شود تا شرکت مراحل 5 و 6 را بیشتر مورد توجه قرار دهد در مرحله ی 7 شرکت دارای جهت گیری جهانی است و منابع جهانی را جهت بهره برداری از فرصت های جهانی مورد توجه قرار می دهد.

شرکت هایی که دارای محصولات جدید و مبتکرانه هستند ، شانس بهتری جهت موفقیت در بازارهای صادراتی را دارند. با این حال مهم ترین عاملی که بر روی عملکرد صادراتی شرکت ها اثر می گذارد خصوصیات محصول نیست، بلکه ویژگی های شرکت می باشد. در مطالعاتی که توسط ((مکینس ولیتل[9])) با استفاده از تجزیه و تحلیل دگرسیون در مورد عوامل موثر در صادرات انجام شد، مشخص گردید که دو خصوصیت سازمانی یعنی ((تعهد  برای صادرات)) و ((تکنولوژی بالا)) اثر مثبت قوی ای بر روی صادرات دارند و تاثیر این عوامل از خصوصیات محصول بیشتر است. مزیت های محصول جدید مانند بهبود نسبی محصول نیز بر روی عملکرد صادرات اثر مثبتی

دارد. با وجود این تاکید بر روی بهبود کیفیت محصول کافی نمی باشد. همانگونه که قبلا بیان شد مهم ترین عامل موفقیت تعهد شرکت می باشد. برابر نتیجه یکی از مطالعات اخیر، برای موفقیت در صادرات، نیاز به تخصص در روش های اجرایی و همچنین منابع مالی کافی می باشد. یکی از یافته های جالب این مطالعه آن بود که حتی با تجربه ترین صادرکنندگان نیز در مورد دانش خود در باره ترتیبات حمل و نقل و روش ها و مقررات پرداخت، دارای اعتماد به نفس کافی نیستند. این مطالعه همچنین نشان داد که با اینکه سودآوری یکی از مزیت های بزرگ صادرات است، مزایای دیگر صادرات شامل انعطاف پذیری و بهبود توانایی جهت برخورد با نوسانات فروش در بازار داخلی می باشد. با اینکه این تحقیق نشان داد که صادرات با افزایش اندازه شرکت افزایش می یابد، اما همبستگی مبتنی میان نسبت صادرات به فروش کل و اندازه شرکت مشاهده نشده است. [1]

 

مشکلات مرتبط با صادرات

-      مشکلات تدارکاتی

1-  ترتیبات حمل و نقل

2-  تعیین نرخ حمل و نقل

3-  تکمیل اسناد حمل

4-  اخذ اطلاعت مالی

5-  هماهنگی در مورد توزیع

6-  بسته بندی

7-  اخذ بیمه نامه

 

-      مشکلات قانونی

8-  دیوان سالاری دولتی

9-  مسائل مرتبط با محصول

10-  واگذاری امتیاز تولید

11-  حقوق و عوارض گمرکی

 

-      مشکلات مرتبط با عرضه خدمات

12-  عرضه قطعات یدکی

13-  عرضه خدمات تعمیراتی

14-  عرضه مشاوره های فنی

15-  عرضه خدمات انبارداری

 

-      مشکلات مرتبط با ارتقاء فروش

16-  تبلیغات

17-  فعالیت فروشندگان

18-  اطلاعات بازاریابی

 

- مشکلات مرتبط با کسب اطلاعات در مورد بازارهای خارج

19-  شناسایی و انتخاب بازارها

20-  محدودیتهای تجاری

21-  بررسی رقابت در خارج از کشور 

 

 

نگاهی به وضعیت صادرات خرمای خوزستان

یکی از ویژگی های خرمای خوزستان، جنبه صادراتی آن است. از حدود 60 سال قبل تا کنون هر سال مقداری از خرمای تولیدی استان توسط شرکتهای صادر کننده خرما از کشاورزان خریداری و پس از بسته بندی به خارج از کشور از جمله آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، و همچنین کشورهای چین و هندوستان و برخی از کشورهای اروپای شرقی صادر می گردد. معمولا توسط دلالان خارجی سفارش خرید می گرفتند و بر اساس نوع سفارش خرما را درجه بندی و معمولا در کارتن های مختلف بسته بندی ، ضد عفونی و صادر می کردند. با شروع جنگ اکثر شرکت های صادر کننده، به شهرستان شادگان انتقال یافت، این شرکت ها که عموما متعلق به بخش خصوصی هستند به همراه چند شرکت تازه تاسیس در شادگان به کار خرید خرما و صادرات محصول خرما می باشند و عمدتا خرمای سابر (استعمران) را که بازارپسندی و مطلوبیت خارجی دارد صادر می نمایند. حداکثر میزان صادرات خرمای استان از سال 56 تا کنون 47173 تن که مربوط به سال 58 بود و حداقل 1566 که مربوط به سال 61 است . [3]

 

سیاست های ملی مرتبط با صادرات

صادرات در اقتصاد کشورها از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. علی رغم اهمیت صادرات، سیاست های ملی کشورها در مورد حرکت کالا بین کشورها هموراه متناقض بوده است، دولت ها با عرضه یارانه و حمایت های غیر مستقیم، صادرات را تشویق می کنند، حمایت غیر مستقیم صادراتی شامل تخفیفهای مالیاتی و برنامه های پشتیبانی وسیع دولتی در جهت آموزش و توسعه صادرات می باشد.

واردات کالاها معمولا با سیاست های مختلف ملی محدود می شود. تعرفه های مختلف، کنترل واردات ، و موانع متعدد غیر تعرفه ای برای محدود کردن واردات کالاها طراحی شده است. بنابراین خط مشی کشورهای مختلف تشویق صادرات و محدود کردن واردات می باشد.

کشورها با رشد سریع اقتصادی در جهان مانند ژاپن، سنگاپور ، کره و چین از راهبرد تشویق صادرات بهره برداری کرده اند. در طول 3 دهه ژاپن به طور کامل خرابی های جنگ جهانی دوم را جبران کرده است و با استفاده از راهبرد تشویق صادرات، در طول چند سال گذشته رشد بسیار خوبی داشتند.

جمهوری خلق چین، با رشد بسیار خوب 10 درصدی خود سرمایه های قابل توجهی را برای تولید کالا در داخل کشور و صادرات به سایر بازارهای جهانی جذب کرده است .[1]

 

 

 


قانون های صادرات از جزیره کیش چیست ؟

مقررات صادرات و خروج کالا از جزیره کیش

1- صادرات کالاهای ساخته شده در کیش، اعم از اینکه مواد اولیه استفاده شده در آنها از منابع داخلی یا خارجی تهیه شده باشند کلا مجاز است.

2- صادرات کالاهای تولید شده در کیش، به داخل کشور بر اساس ارزش افزوده از پرداخت حقوق گمرکی معاف می باشد و تنها برای آن بخش از مواد اولیه و قطعات وارداتی که در تولید نهایی مورد استفاده قرار گرفته است عوارض مربوطه منظور خواهد شد.

3- صادرات کالاهای خارجی اعم از مصرفی، ماشین آلات و مواد اولیه به سرزمین اصلی مجاز می باشد اما ترخیص آنها منوط به رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات کشور می باشد.

4- صادرات کالاهای ساخت داخل کشور از منطقه آزاد کیش به کشورهای خارجی مستلزم رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات می باشد.

5- خروج کالاهایی که از نقاط مختلف کشور به منظور تعمیر و یا تکمیل به صورت موقت وارد جزیره می شوند مجاز بوده است .

6- خروج کالاهایی که برای تعمیر و یا تکمیل صورت می گیرد آزاد است و هنگام بازگرداندن آنها عوارض بندر و فرودگاهی مطالبه نخواهد شد. [4]

 


برنامه های دولت برای پشتیبانی از صادرات

دولت ها برای پشتیبانی از صادرات و فعالیت های صادراتی شرکت های ملی، معمولا سه اقدام مختلف را انجام می دهند که در این قسمت به بررسی و تجزیه و تحلیل آنها می پردازیم :

انگیزش های مالیاتی

در این حالت مالیات بردرآمدهای صادراتی با نرخ های ترجیحی محاسبه می شود.

 

پرداخت یارانه

در این حالت به صادر کنندگان موفق مبالغی یارانه پرداخت می شود.

 

کمک های دیگر دولت :

این نوع کمکها شامل عرضه اطلاعات در مورد بازارهای مناسب و ریسک های اعتباری می باشد. به علاوه این کمک ها می تواند در جهت توسعه صادرات مانند برپایی نمایشگاه ها و ایجاد دفاتر نمایندگی برای افزایش فروش به خریداران خارجی می باشد. [1]

مقاله ای در مورد : بررسی مزیت نسبی اشتغال زایی ، صاردات و ارزش افروزده ای صنعت نساجی در استان مازندران

هدف اصلی مقاله ی حاضر ، بررسی مزیت نسبی صنعت نساجی و چرم استان مازندران به منظور تحقق اهداف اقتصاد کلان مخصوصا، اشتغال زایی و صادراتی می باشد. نتایج حاصل از مقاله حاضر که بر اساس شاخص (RCA) استوار است نشان می دهد استان مازندران از مزیت نسبی در صنعت نساجی با هدف اشتغال زایی و صادراتی در مقایسه با استان های کشور برخوردار می باشد.

مزیت نسبی صادراتی صنایع مهم استان مازندران در مقایسه با کل کشور در سال 1377 همانطور که در جدول مشاهده می شود صنعت نساجی و چرم با رقم 22/3 بیشترین رقم را در بین صنایع دهگانه به خود اختصاص داده است. با توجه به این مهم صادرات کشور می تواند صنعت نساجی و چرم را در استان مازندران توسعه داد و اشتغال را افزایش دهد . [5]

 

چرا ایالات متحده صاردات بیشتری ندارد ؟

ایالات متحده آمریکا کشوری است که با مشکل توسعه صاردات مواجه است. تعداد زیادی از مدیران بازرگانی آمریکا فاقد آگاهی لازم برای صادرات هستند. علت این امر آن است که ایالات متحده، کشور پهناوری است که در داخل آن فرصت های بازرگانی فراوانی وجود دارد و لذا نیاز کمی برای فعالیت های صادراتی احساس می شود. موقعیت در خارج از ایالات متحده آمریکا متفاوت است. تعداد زیادی از کشورهای رقیب تا 20 درصد تولیدات خود را صادر می کنند، در حالیکه این نسبت در کشور آمریکا فقط 8 درصد است.

شرکت های بازرگانی در کشورهای صنعتی کوچک تر به سرعت نیاز بازارهای داخلی را برآورده می سازند و به ناچار فرصت های مناسب توسعه را در خارج جستجو می کنند. بر عکس، شرکت های آمریکایی فرصت رشد و گسترش و فعالیت های بازرگانی سودآور را در داخل کشور پی می گیرند. فقط درصد کمی از 350 هزار شرکت تولیدی آمریکا محصولات خود را به خارج صادر می کنند، و حجم صادرات بیشتر آنها نیز ناچیز می باشد.

حجم زیاد بازار در ایالات متحده آمریکا ، کوته نظری و فقدان آگاهی های لازم صادراتی از نظر خط مشی های خصوصی و دولتی ، مشکلاتی را ایجاد کرده است . کوتاه مدت نگری در امر صادرات، مخاطراتی را برای تجارت خارجی آمریکا ایجاد کرده است و تعداد زیادی از شرکتها که دچار چنین افکاری هستند، موقعیت بازار خود را به رقبای خارجی واگذار نموده اند. ورود رقبای بین المللی به بازار ایالات متحده آمریکا اجتناب پذیر می باشد . از نظر بازرگانی خارجی، عملکرد ضعیف صادراتی موجب کسری تراز پرداخت ها می شود که از نظر سیاسی و اقتصادی مطلوب نیست . در طول چند سال اخیر ، وضعیت نامتعادل صادرات بین ایالات متحده و سایر کشورها که برای مدت های طولانی برقرار بود، در حال تغییر راست. برای مثال بین 1986 تا 1993 صادرات خودرو ده برابر شد واز 48000 دستگاه به 480 هزار دستگاه بالغ گدید. شرکت های خودروسازی ایلات متحده که تا چند سال اخیر فقط برای برآوردن نیازهای داخلی فعالیت می کردند، تغییرات لازم را در محصولات تولیدی خود برای صدور به سایر کشورها اعمال کرده اند.

در طول چند سال گذشته، کسری تراز پرداخت های بازرگانی خارجی ایالات متحده مورد توجه زیادی قرار گرفت.

واقعیت این است که صادرات کشور آمریکا به طور فزاینده ای رشد کرده است و دلایل متعددی موجب این تغییر شده است. اولا ارزش دلار آمریکا شدیدا کاهش یافته است. و موجب شد تا تولیدات این کشور ارزان تر شود. 

ثانیا کیفیت محصولات آمریکا بهبود یافته است ، ثالثا مقدار زیادی از شرکت ها اهمیت صادرات را درک کرده اند و با توجه به توسعه فن آوری ارتباطات و کوچک تر شدن دنیا، ناچار شده اند که جهانی بیندیشند. [1]

 

موفقیت شرکت های کوچک و متوسط آلمان در صادرات

بخشی از علت موفقیت شرکت های کوچک و متوسط آلمان در صادرات کالاها و خدمات، ناشی از زیر ساختار اقتصادی این کشور است. سیاستمداران، بانکداران و سایر مقامات رسمی این کشور نیز به صورت مداوم در جستجوی فرصت ها در سطح جهان هستند و اطلاعات لازم را گزارش می کنند. نمایندگان اتحادیه های تجاری، شرکت های صادراتی و بانک ها نیز کمک های لازم را از نظر تکمیل اسناد و سایر موارد، در اختیار صادرکنندگان قرار می دهند . بعضی از بانکها بخش های خاصی را جهت تامین مالی صادرات و اخذ بیمه های صادراتی این شرکتها اختصاص داده اند. محیط بازرگانی جاری داخل و خارج از آلمان، چالش های دشواری را فرا روی شرکت های متوسط و کوچک قرار داده است. با توجه به رکود سال های 1993-1992 در اروپا، تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا، ایتالیا و سوئد ارزش پول ملی خود را کاهش داده اند این حرکت موجب شد تا قیمت محصولات  صادراتی آلمان، از نظر قیمت، قدرت رقابتی گذشته را نداشته باشد. اتحادیه های کارگری آلمان نیز موفق شده اند تا دستمزدها را افزایش دهند و تداوم قدرت مارک نیز فشارهای مضاعفی را بر روی قیمت محصولات صادراتی این شرکتها وارد کرده است. مالکین شرکت های کوچک و متوسط برای حصول اطمینان از بقای خود گام هایی را برداشته اند، اما فقدان سازماندهی مناسب، نفوذ سیاسی آنها را در ((بن)) محدود کرده است .

تعداد زیادی از شرکتها جهت اخذ اعتبار به بازار آزاد مراجعه کرده اند اما به دست آوردن ((سرمایه برای فعالیت های مخاطره آمیز))[10] نیز مشکل است.  مدیران حرفه ای برای کمک به اداره این شرکتها استخدام شدند. بعضی از این شرکتها ممکن است تسهیلات تولیدی خود را به خارج از کشور منتقل کنند. برای مثال شرکت (ملیتا)) [11] در 19945 ، مونتاژ دستگاه های قهوه ساز تولیدی خود را در پرتغال آزاد کرد. برای شرکت هایی که از نظر مالی در شرایط دشواری به سر می برند ، واگذاری امتیاز تولید، یکی از راهکارهای اقتصادی است . [1]

 

انواع صادرات

صادرات بر دو قسم است : صادرات قطعی – صادرات موقت

-                 صادرات قطعی :

صادرات قطعی آن نوع از کالاها است که به طور قطع از کشور خارج می شود و هنگام صدور آن کالاها قصدی برای برگرداندن عین آن ها به کشور در میان نیست .

کلیه محصولات و مصنوعات ایران را که مورد احتیاج ضروری افراد کشور نبوده و یا به اعتبار قانونی خود جزء سرمایه های ارزی و یا پولی کشور نباشند می توان از مملکت صادر کرد. همچنین کالاهای خارجی که به ایران وارد شده بعد از ترخیص از گمرک به داخل کشور حمل گردیده است، بعدا می توان آن اجناس را از کشور صادر نمود . درباره محصولات و مصنوعات ایران متذکر می شویم که غیر از خواروبار و بعضی از اقسام دام ها و پرندگان که گوشت آن ها مورد نیاز است همچنین غیر از زرو سیم و ارزهای خارجی که جزء سرمایه های نقدی کشور محسوب می شوند و چند قلم کالای شبیه به آن بقیه اجناس به طول کل قابل صدور از کشور می باشد.

در بعضی از کشورها که تولید کننده ی عمده از یک کالا مورد مصرف جهان می باشد عوارض بر صادرات منبع مهم درآمد برای دولت محسوب می گردد و مثلا در سیلان عوارض بر چای منبع عمده ای برای درآمد دولت به شمار می رود ولی در ایران صادرات از حقوق گمرکی بخشوده است. اما باید ارزیکه از حمل کالاهای صادره به دست صاحب مال می رسد به نرخ رسمی به بانک مرکزی ایران و سایر بانکهای مجاز فروخته شود و برای این کار هنگام صدور کالا شعبه های بانک از صادر کننده کالا پیمان نامه فروش ارز بر مبنای بهای تمام شده در مرز ایران (بهای خوب) دریافت می کنند که به موجب آن صادر کننده، متعهد می شود که ظرف 8 ماه از تاریخ پروانه گمرکی ارز حاصل از کالای خود را به بانک بفروشد وگرنه مورد تعقیب کیفری واقع خواهد شد.

در جاهائیکه بانک یا بانک ملی شعبه ای نداشته باشد اداره گمرک این وظیفه را به نمایندگی از طرف بانک انجام می دهد.

کالاهای صادراتی به بهای عادلانه یعنی نرخ عمده فروشی کالا در بازارهای داخلی ارزیابی می شوند و هزینه بسته بندی و حمل و نقل تا نقطه ارزی به آن اضافه می گردد و برای حاصل جمع پیمان نامه ی ارزی دریافت می شود.

مطابق آیین نامه معاملات ارزی کمیسیون مخصوصی از نمایندگان ، وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی، بانک مرکزی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و نماینده گمرک هر 15 روز یکبار در اداره کل گمرک تشکیل و نرخ عمده فروشی کالاهای صادراتی را که از بازارهای داخل تحقق و جمع آوری شده بررسی و پس از تصویب در دسترس اداره های گمرک قرار می دهند.

 

-      صادرات موقت :

صادرات موقت عبارت است از کالاهایی که به طور موقت برای عرضه کردن در نمایشگاه ها و یا برای تعمیر و تکمیل و یا برای عبور از هوا، آب  یا خاک خارجی از کشور خارج و دوباره به کشور بر می گردد.

هنگام خروج اجناس که به طور موقت صادر می گردد اداره گمرک از صاحب مال تامیناتی دریافت می کند که به منظور آن که ظرف مدت معینی اجناس خارج شده به کشور بر می گردد. و پس از بازگشت گمرک تامینات را مسترد می سازد این تامینات نسبت به کالاهای مجاز برای صدور از کشور همان پیمان نامه ارزی است که پس از بازگردانیدن کالا پیمان نامه مزبور باطل و به صاحب مال پس داده می شود و در مورد کالاهای غیر مجاز برای صدور عبارت است از سه برابر بهای کالاست که به صورت وجه نقد و یا ضمانت نامه معتبر بانکی از صاحب مال دریافت و پس از اعاده کالا به کشور مسترد می شود.

به اجناس صادره به عنوان موقت علائم گمرکی مانند سرب ولاک الصاق می شود و به منظور آن که هنگام بازگشت معلوم شود که اجناس بازگشته همان اجناسی است که قبلا از کشور خارج شده است .

در اصطلاح گمرک به اجناسی که برای عرضه در نمایشگاه ها و یا به منظور تعمیر و تکمیل خارج می شود، صادرات موقت و به آن قسمت از اجناس یا وسایل نقلیه که به قصد عبور دادن خارجی از کشور صادر و دوباره باز می گردد کابوتاژ (cabotage) می گویند .

-      لوازم بسته بندی صادرات

مطابق قانون تشویق صادرات و تولید مصوب 1333 و آئین نامه آن شرکتهای تولید کننده ی کالاهای صادراتی ایران می تواند لوازم بسته بندی صادرات از قبیل تسمه آهن، گونی ، چتائی، و امثال آن را به طور موقت به کشور وارد کرده به مصرف بسته بندی صادرات رسانیده و مجددا از کشور خارج نمایند. [6]

 

پس انداز و نقش صادرات در تشکیل آن

میزلز و چنزی واستروت در مطالعات خود توسعه صادرات را بر پس انداز موثر یافته، تاکید بر صادرات را استراتژی مناسب برای صنعتی شدن دانسته اند. افزایش صادرات می تواند با تخصیص کاراتر منابع، فرصت های ناشی از تجارت را تقویت نمود، اما ضریب فزاینده ی تجارت خارجی بر درآمد داخلی امکان تقویت پس اندازها را فراهم آورد.

 

میزلز معتقد است اثرات بالقوه مثبت صادرات بر روی پس اندازها ناشی از سه علت زیر می باشد : (maizelz,1998,p.33)

1- میل به پس انداز در بخش صادرات بیشتر از بقیه بخش ها است .

2- پس اندازهای دولت بیشتر تکیه بر مالیات هایی دارد که از بخش تجارت خارجی اخذ می نماید.

3- ادامه رشد صادرات در نتیجه ی افزایش در میل نهایی در پس انداز بقیه بخش ها است.

بنابراین چنین استنباط می شود که تغییر در صادرات به احتمال قوی منحنی پس انداز کل را به سمت راست انتقال داده و این امکان را بوجود می آورد که سطح تعالی سرمایه گذاری به حدی برسد که بتوان در سایه آن با نسبت سرمایه به تولید معینی، نرخ رشد مورد هدف را تامین نمود. [7]

 

انتخاب بازارهای صادراتی

تصمیم گیری جهت فعالیت در بازاریابی صادرات باید بر اساس معیارهای متعدد شامل اندازه بالقوه بازار، فعالیت های رقبا، موضوعات کلی آمیخته بازاریابی (قیمت، توزیع و فعالیت های تشویقی و ترغیبی) استوار باشد. گام بعدی انتخاب یک یا چند بازار هدف صادراتی می باشد. فرآیند انتخاب باید با ایجاد هماهنگی بین محصول با بازار آغاز شود .

 

ایجاد هماهنگی لازم بین محصول با بازار

اولین گام در انتخاب بازارهای صادراتی ، ایجاد عوامل کلیدی موثر در فروش و سودآوری محصولات مورد نظر است. شرکتی که برای اولین مرتبه در زمینه صادرات شروع به فعالیت می کند ، باید با توجه به تجربیاتش در بازار داخل، محصولات خود را با بازارهای خارج هماهنگ نماید.

 

سوال های اصلی که در این رابطه باید به آن پاسخ داده شود به شرح زیر است :

- چه کسانی محصولات ما را خریداری می کنند.

who

- چه کسانی محصولات ما را خریداری نمی نمایند .

who

- محصولات ما چه نیازهایی را برآورده می کنند.

What need

- محصولات ما چه مشکلاتی را حل می نماید .

What problem

- مشتریان در حال حاضر به جای محصولات عرضه شده ی ما، برای برآوردن نیازها و مشکلات خود چه محصولاتی را خریداری می کنند؟

What are castomers currently buying

- آنها برای خرید این محصولات چه قیمتی را می پردازند .

What price

- محصولات ما چه زمانی خریداری می شود

When

- محصولات ما در کجا خریداری می شود.

Where

- محصولات ما چرا خریداری می شوند .

Why

 

هر شرکتی بخواهد در بازارهای صادراتی موفق باشد باید به این سوال های حساس جواب دهد. پاسخ این سوال ها، اطلاعات لازم را در تصمیم گیری های مرتبط با آمیخته بازاریابی عرضه می نماید .

به خاطر داشته باشید که قانون کلی بازاریابی آن است که هر شرکتی که بخواهد در بازارهای موجود نفوذ کند باید محصولات را با ارزش بیشتری (مزیت های بهتر، قیمت های کمتر ، و یا هر دو ) نسبت به رقبا ، عرضه نماید. این قاعده هم در مورد بازاریابی صادرات و هم در خصوص بازاریابی در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد. [1]

 

علت رشد اقتصادی کره

عوامل بسیاری در رشد اقتصادی کره موثر بوده اند ولی مهم ترین آنها استراتژی توسعه نگر بودن است و بالاخص سیاست صنعتی شدن بر پایه صادرات که در اثر تغییر استراتژی ((جایگزینی واردات)) با ((تشویق صادرات)) از سال 1964 شروع شد. صادرات کره در سال 1960 بالغ بر 33 میلیون دلار بوده که شامل کالاها و محصولات اولیه مانند کانیهای فلزی ، تولیدات زراعی و پوست خام بوده است از آن تاریخ به بعد ، صادرات با نرخ متوسط 34 درصد افزایش پیدا کرده و در سال 1984 به 29 میلیارد دلار رسیده است که بیش از 90 درصد صادرات را تولیدات صنعتی ، کشت، اتومبیل، و تولیدات الکترونیکی تشکیل می داده است . سهم صادرات از 3 درصد در سال های 65-1960 به 32 درصد در سال های 84-1981 رسیده است. افزایش شگفت انگیز درآمدهای صادرات در خلال سال های 1955-1975 رشد بیش از 36 درصد تولیدات ، 35 درصد افزایش اشتغال را به دنبال داشته است. [8]

 

یک روز زندگی یک مدیر صادرات

کالین کرولی یکی از متصدیان صادرات یک شرکت 7 میلیون دلاری است که در محصولات غذایی حیوانات و ماشین آلات پردازش فراورده های کشاورزی تخصص دارد. دفتر مرکزی این شرکت در غرب میانه ایالات متحده قرار داردو از آنجا ماشین آلات را به حدود 100 کشور جهان صادر می نماید. کالین مسئول بازارهای آمریکای لاتین و روسیه است و متصدیان صادراتی دیگر شرکت، مسئولیت نقاط دیگر جهان را به عهده دارند. کالین دارای مدرک شناسایی در روابط بین المللی از یکی از دانشگاه های کوچک در غرب میانه است. او پس از فارغ التحصیلی به صورت داوطلبانه یکسال در نیکاراگوئه در یک پروژه توسعه اقتصادی فعالیت کرد. سال بعد او از یک بورس تحصیلی استفاده کرد و در رشته اقتصاد در دانشگاه کاستاریکا مشغول تحصیل شد. کالین پس از فارغ التحصیلی در کاستاریکا اقامت نمود و در یک شرکت سرمایه گذاری بین المللی مشغول کار شد. کالین پس از سه سال اقامت در کارستاریکا با هدف پیدا کردن شغلی که بتواند در آن مهارت زبان اسپانیایی خود نیز استفاده نماید به ایالات متحده بازگشت . وقتی که فرصت فعالیت به عنوان متصدی صادرات در یک شرکت به او پیشنهاد شد پذیرفت. کالین می گوید که بهترین بخش زندگی من وقتی است که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستم. اگر خدمات خوبی ارائه دهید و مشتریان نیز شما را بشناسند آنها از شما تشکر می کنند و برای انجام خریدهای بیشتر به شما مراجعه خواهند کرد. کالین هر روز صبح وارد محل کار خود می شود و ابتدا دورنگارها را مطالعه می نماید. کالین می گوید ((مردم آمریکای لاتین ترجیح می دهند تا با شرکای بازرگانی خود صحبت کنند)) به همین علت بعد از مشاهده دورنگارها او با آنها تماس می گیرد.

فردی همانند کالین باید همواره آماده باشد تا به درخواستهایی که برای ارائه صورت حسابهای غیر واقعی نیز صورت می گیرد برخورد کند. کالین وقت زیادی را جهت هماهنگی با متخصصان حمل و نقل و شرکت های محل بار صرف می نمایند. پس از اینکه ترتیب حمل محموله داده شد کالین با بانک خود تماس می گیرد و اطمینان حاصل می کند که مدارک اعتباری اسنادی صحیح است. کالین امیدوار است که در آینده و به مسئولیت های مدیریتی بالاتر ارتقا یابد، تا بتواند در سطح وسیع تری وارد فعالیت های بازاریابی جهانی شود. با توجه به این هدف، کالین می خواهد کارشناسی خود را در رشته ی مدیریت بازرگانی با گرایش بازرگانی بین المللی در یک دانشگاه معتبر اخذ نماید. کالین می گوید : (( من از تجارب خودم می دانم که تجارت بین المللی هم به نفع شرکت ها و هم به نفع کشورهاست . من می خواهم به شرکتی که در آن کار می کنم کمک نمایم تا سود آور باشد . علاوه بر این، من می خواهم نقشی را در بهبود شرایط اقتصادی سایر نقاط جهان ایفا کنم.))[1]

 

انواع سازماندهی برای صادرات

تولیدکنندگانی که علاقه مند به بازاریابی صادرات باشند می توانند از بین دو شیوه سازماندهی در کشور تولید کننده یکی را انتخاب نمایند که عبارتند از  :

-       سازماندهی صادرات در کشور تولید کننده :

موضوعات مرتبط با سازماندهی در کشور تولید کننده شامل تصمیم گیری در مورد خرید خدمات یک شرکت دیگر که متخصص در امور صادرات است و یا سازماندهی بخش صادرات در داخل شرکت می باشد.

-       استفاده از خدمات سازمان های صادراتی مستقل خارج از کشور :

اگر یک کشور علاقه مند به فعالیت مستقیم نباشد می تواند از خدمات صادراتی بازرگانان صادر کننده، کارگزاران صادراتی، اتحادیه مدیران صادرات ، نمایندگان صادراتی تولید کننده یا حق العمل کاران و توزیع کنندگان صادراتی استفاده نماید.

 

سازماندهی بخش صادرات در داخل شرکت

اغلب شرکت ها عملیات صادراتی خود را در داخل سازمان انجام می دهند . با توجه به اندازه شرکت، مسئولیت ها ممکن است به کارکنان تفویض شود، یا اینکه توسط یک بخش جداگانه با ساختار سازمانی مجزا اداره گردد.

سازماندهی صادرات در خارج از کشور

سازماندهی صادراتی باید اقدامات لازم را جهت توزیع کالا در بازارهای انجام می دهد . صرف نظر از این که چنین سازمانی در داخل شرکت تولید کننده وجود دارد و یا این که سازمان صادراتی مستقل خارجی این مسئولیت را به عهده خواهد داشت ، این فعالیت باید انجام شود. تصمیم اصلی که هر سازمان صادراتی با آن مواجه می باشد آن است که تا چه حد باید وبه صورت مستقیم فعالیت نماید، یا اینکه از واسط های مستقل بهره برداری کند.

استفاده مستقیم از نمایندگان شرکت در بازارهای مورد نظر

استفاده از این شیوه دارای دو مزیت عمده می باشد که عبارت است از : کنترل و ارتباطات در این روش کنترل از اهمیت ویژه ای برخوردار است . وقتی که یک مدیر بازاریابی بخواهد برنامه خاصی را توسعه ، منابع لازم را برای بعضی از فعالیت ها مانند تبلیغات اختصاص ، و یا اینکه قیمت ها را تغیر دهد ، استفاده مستقیم از کارکانان شرکت اجازه می دهد تا این تصمصیات به صورت یک جانبه و کامل اجر ا شود .

مزیت عمده دیگر استفاده از نمایندگان شرکت، امکان دریافت بازخور اطلاعات بیشتر از بازار می باشد. این اطلاعات می تواند به طور قابل ملاحظه ای تصمیم گیری های بازاریابی صادرات را  در مورد کالا قیمت ، ارتباطات و توزیع بهبود بخشد.

 

استفاده از نمایندگان مستقل

در بازارهای کوچکتر، به علت پایین تر بودن حجم فروش ، استفاده از نمایندگان مستقیم شرکت، معمولا مقرون به صرفه نیست. حتی در بازارهای بزرگ یک تولید کننده ی کوچک معمولا فاقد حجم فروش کافی جهت توجیه هزینه استفاده از نمایندگان مستقیم شرکت است. هر وقتی که حجم فروش کم باشد، استفاده از توزیع کننده مستقل شیوه موثری برای توزیع می باشد. پیدا کردن توزیع کنندگان خوب می تواند کلید موفقیت صادرات باشد.

 

عرضه محصولات از طریق کانال های توزیع شرکت های دیگر

این نوع بازاریابی که ااستفاده از نیروی فروش مرکزی سازمان های دیگر را مورد توجه قرار می دهد، در توزیع بین المللی یک نوآوری محصوب می شود و سال های اخیر توجه زیادی را به خود معطوف نموده است. در این بازاریابی یک توزیع کننده ، توزیع محصولات را از طریق کانال های توزیع شرکت های دیگر ادغام می دهد. در این شیوه هر دو طرف قرار داد دارای انگیزه های قوی ای می باشند . شریکی که به طور فعال از نظام توزیع خود بهره برداری می کند، موجب افزایش درآمد می شود. تولید کننده ای که از این شیوه استفاده می نماید، نسبت به بازاریابی مستقیم ، هزینه هایش را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. این نوع بازاریابی در صورتی موفقیت آمیز است که خطوط کالا تکمیل کننده ی یکدیگر باشند.[1]

 

مبادله ی پایاپای و تجارت متقابل [12]

کشورها به چهار علت مختلف زیر مبادلات پایاپای و تجارت متقابل را انجام می دهند :

الف - مقابله با مشکل کمبود ارز خارجی

ب – باز کردن بازارهای جهانی

ج – مشارکت در بازرگانی بین المللی

د – حل مشکلات عدم تعدیل در تراز پرداخت های خارجی

مقابله با مشکل کمبود ارز خارجی، مهم ترین عامل محرک کشورها جهت انجام مبادلات پایاپای و تجارت متقابل می باشد. کشورهای در حال توسعه و حتی تعداد زیادی از کشورهای صنعتی، فاقد ارز معتبر هستند. آنها برای خرید کالاهای مورد نیاز خود نیاز ضروری به این شیوه تجارت دارند. برای باز  کردن بازارهای خارجی ممکن است نیاز به تجارت متقابل باشد. وقتی که شرکت کوکاکولا وارد بازار بلغارستان شد، نوشابه های خود را با ماشین حسابهای بلغاری مبادله کرد. مبادله کوکاکولا به شرکت این کشور کمک کرد تا بازار این کشور را باز نماید.

در سال های اخیر، مبادلات پایاپای (تهاتری) و تجارت متقابل از ابزارهایی محسوب می شوند که به طور فراینده ای اهمیت آنها در بازرگانی بین المللی افزایش یافته است. این شیوه معاملات در سطح بین المللی به عنوان جایگزین بازرگانی بر مبنای تبادل کالاها یا خدمات در برابر پول محسوب می شود .

دو گروه از تجارت متقابل در این قسمت مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت . مبادله پایاپای و روش های تجارت متقابل تلفیقی که شامل داد و ستد پایاپای ، مبادله متوازن کننده، بازرگانی جبرانی ، و موافقت های همکاری می باشد.

 

مبادله پایاپای ساده [13]

این نوع مبادله پایاپای که مستقیم ، نسبی، یا خالص نامیده می شود، دارای کم ترین پیچیدگی است و قدیمی ترین شکل بازرگانی دو جانبه و غیر پولی محسوب می شود. مبادله پایاپای ساده، تبادل مستقیم کالاها یا خدمات بین دو طرف معامله می باشد. با این که در این شیوه، پولی مبادله نمی شود، اما دو طرف یک قیمت تخمینی سایه را برای کالاهای خود مورد توجه قرار می دهند. در مبادله پایاپای ساده، شیوه توزیع بین شرکاء تجاری عموما مستقیم است و هیچ گونه واسطه ای وجود ندارد. [1]

 

خرید متقابل [14]

اختلاف عمده این نوع تجارت پایاپای که مبادله موازی یا معامله ی تهاتری موازی نیز نامیده می شود، با سایر اشکال مبادلات پایاپای آن است که پس از هر حمل، قیمت آنها به طور نقد پرداخت می شود. معمولا ، محصولاتی که به کشورهای صنعتی وارد می شود با محصولات شرکت های صادرکننده آنها مرتبط نیست و بنابراین نمی توانند به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرند. در اغلب خریدهای متقابل دو قرارداد جداگانه امضا می شود. در یکی از آنها عرضه کننده موافقت می کند که محصولات غیر مرتبط را از خریدار ، خریداری و وبه بازار عرضه نماید (یک قرارداد جداگانه موازی) . ارزش دلاری محصولاتی که عرضه کننده جهت ارائه به بازار می پذیرد معمولا درصد مشخصی است که بعضی از اوقات به اندازه ارزش کل محصولات فروخته شده به طرف خارجی است و وقتی که عرضه کننده این کالاها را بفروشد دور بازرگانی تکمیل می شود . [1]

 

مبادله متوازن کننده [15]

 این مبادله برای جلوگیری از کاهش شدید ارزش ناشی از خرید اقلام گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. اختلاف این نوع معامله با خرید متقابل آن است که اولا، معامله متوازن کننده در سطح دولتی روی می دهد و ثانیا، حجم خرید متقابل کمتر و دوره زمانی آن نیز کوتاه تر می باشد. در مواردی نیز معامله متوزان کننده ممکن است نیاز به مشارکت و همکاری در تولید داشته باشد.

 

تجارت جبرانی [16]

این نوع تجارت متقابل که بیع متقابل[17] نیز نامیده می شود شامل دو قرارداد جداگانه موازی می باشد. در یک قرارداد، عرضه کننده موافقت می کند که کارخانه ای را احداث یا تجهیزات آن را عرضه و یا اینکه پروانه یا حق اختراع، تخصص های فنی، مدیریت، و توزیع را در برابر مبلغ مشخصی در زمان تحویل، واگذار نماید. در قرارداد دیگر ، شرکت عرضه کننده موافقت می کند که پرداخت ها از محصولات تولیدی کارخانه تا سقف سرمایه گذاری ها(منهای بهره) برای مدتی مثلا تا 20 سال باشد. به طور کلی این معامله بستگی به علاقه هر دو طرف دارد که باید هم زمان، هم خریدار و هم فروشنده باشند . [1]

 

موافقت نامه های همکاری[18]

موافقت نامه های همکاری نیاز برخی شرکت ها را که با کشورهای با اقتصاد غیر بازاری همکاری می نمایند، تامین می کند. اختلاف بین این نوع مبادله با سایر انواع تجارت متقابل، تخصص شرکت های طرف معامله در خرید یا فروش می باشد (نه هردو) . هر یک از سه شکل موافقت نامه های همکاری نشان دهنده ی پیچیدگی فزاینده نیازهای شرکاء بازرگانی می باشد که شامل همکاری و مبادله تهاتری ساده، همکاری  و خرید متقابل و اعطاء اعتبار توسط یک بانک است . [1]

 

تجارت متقابل چند منظوره [19]

شکل های مختلف تجارت متقابل چند منظوره در بازرگانی بین المللی در حال گسترش هستند برای مثال، قرارداد عملکرد سرمایه گذاری در بازارهای کشورهای جهان سوم یکی از شرایط اضافی معاملات متوازن کننده است. در حال حاضر کشورهایی مانند بزریل، مکزیک، و حتی کانادا پذیرش رسمی پیشنهادات سرمایه گذاری را به تعهد سرمایه گذاران برای صادرات مشروط نموده اند. [1]

 

انتقال معامله تجاری [20]

این شیوه که آن را بازرگانی مثلثی یا بازرگانی متقابل نیز می نامند سازوکاری است که می تواند جهت معاملات تهاتری یا تجارت متقابل مورد استفاده قرار گیرد. در این روش وقتی که یکی از طرف ها علاقه ای به پذیرش کلیه کالا ها یا امتیازات دریافتی در معامله را نداشته باشد، یک بازرگان و یا یک بانک در معامله تهاتری ساده یا تجارت تقابل دخالت می نمایند. این شیوه یک بازار ثانویه برای محصولات تجارت متقابل یا تهاتری و اعتبارات ایجاد می کند و انعطاف پذیری را در آنها افزایش می دهد. در این شیوه ، بازرگاانان 5 درصد ارزش بازار برای کالاهای معمولی و تا 30 درصد برای اقلام با فن آوری بالا را دریافت می نمایند. مزیت های این نوع معاملات آن است که :

کارایی بالاتری را در قیمت گذاری و افزایش تجارت ایجاد و قیمت های کاهش یافته، بازارهای جدیدی را در اسرع وقت فراهم می نماید. پی آمدهای معامله عبارتند از :

1- ایجاد مشکلات متعدد در بازارهای تثبیت شده برای تولیدکنندگان موجود ، به دلیل عرضه محصولات با قیمت کمتر

2- عرضه کالاهایی که ممکن است در بازارهای جهانی بیش از نیاز خطی بازار موجود باشند.

3- طرف های خارجی ممکن است به علت تهدید محصولات عرضه شده توسط شرکت های مزبور با قیمت کمتر در بازارهای تثبیت شده ، این بنگاه ها را غیر متعهد به روابط تجاری دراز مدت ارزشیابی نمایند.

4- پیچیدگی و مشلات ذاتی این نوع معاملات که ناشی از سازوکار این نوع داد و ستد ها می باشد. [1]

 

چین و صادرات

چین به هنگام آغاز اصطلاحات اقتصادی در اواخر دهه 1970 مشارکت چندانی دربازارهای بین المللی کالا و سرمایه نداشت، میزان صادرات و واردات و یا گردش تجاری آن در سال 1977 کمتر از 15 میلیارد دلار بود و از نظر صادرات در جایگاه سی ام قرار داشت .

اما چین همین طوری باقی نماند. ستاره ی اقتصاد چین به سرعت طلوع کرد و در اوایل دهه ی 1990 توجه جهانی را به خود جلب کرد و اقتصاد چین در سال 1990 به تنهایی 6 درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داد و یکی از صادر کنندگان بزرگ و موفق تولید جهانی گردید.

وجالب است که بدانیم برای نخستین بار در اواخر دهه 1980 آشکار شد، که برخی از کالاهای چینی که به ایالات متحده صادر می شوند در کارخانه هایی تولید می گردند که زندانیان در آن مشغول به کار هستند. [9]


 

فصل سوم :

خلاصه و نتیجه گیری

 


خلاصه

در این تحقیق بازاریابی صادرات و تصمیماتی که کارکنان شرکت باید اتخاذ نمایند تا بتوانند در تجارت موفق شوند؛ مورد توجه قرار گرفت.

در انتخاب بازارهای صادراتی، شرکت ها باید قابلیت های بالقوه بازار، دسترسی به بازار، هزینه های حمل و نقل ، رقابت ، مناسب بودن کالا و نیازمندی های خدمات را ارزیابی نمایند. بهتر است که قبل از توسعه برنامه صادرات، از بازار بالقوه بازدید به عمل آید. ملاحظات دسترسی به بازار برای صادر کنندگان و وارد کنندگان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. صادر کننده باید این نکته را درک نماید که تعرفه ها و حقوق گمرکی بر روی قیمت هایی که باید توسط وارد کننده پرداخت شود، اثر می گذارد. صادرات موفقیت آمیز شامل تصمیم گیری های سازمانی (در ارتباط با تخصص داخلی یا خارجی)، هم در کشور تولید کننده محصول و هم در کشور وارد کننده می باشد. صادرکنندگان و واردکنندگان باید آشنایی کامل با ابزارهای تامین مالی بین المللی بویژه اعتبار اسنادی کسب نمایند. علاوه بر این ، صادر کنندگان و وارد کنندگان باید با اشکال مختلف مبادلات تهاتری و تجاری متقابل آشنایی داشته باشد. این گونه شیوه های تجارت که بدون استفاده ازپول صورت می گیرد، در کشورهای فقیری که به تازگی با اقتصادهای بازار آشنا شده اند، محبوبیت زیادی کسب کرده است .


 

فصل چهارم :

منابع
فهرست منابع

[1]

مدیریت بازاریابی جهانی : عنوان کتاب    وران جی.کیگان : نام و نام خانوادگی نویسنده

دکتر عبدالحمید ابراهیمی : مترجم   تهران : محل انتشار 1380: سال انتشار

از صفحات 207 تا 245

 

[2]

مولف : سازمان یونسکو عنوان کتاب : مهارت های فروشندگی در تجارت فرد

ویرایش علمی : دکتر کمند زندی    سال انتشار: 1381  ناشر : سازمان نهضت سواد آموزی . (ترجمه جلد دوم از مجموعه 12 جلدی کتابهای ابیل) از صفحات 27  و 28

 

[3]

نام و نام خانوادگی نویسنده : ابراهیم الهام پور   عنوان : مجموعه مقالات، سمینار، و نقش صنعت در توسعه کشاورزی     ناشر: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان – سال 1376

 

[4]

http://www.kishtpc.com/invest./.20/mport./.20export./.20farsi.htm

 

[5]

نام و نام خانوادگی نویسنده : دکتر احمد جعفری صمیمی و شهریار شفیعی (به ترتیب استادیار و مربی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران )

عنوان : فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

ویراستار : محمد دانشور     سال انتشار : زمستان 1380

 

[6]

نام و نام خانوادگی نویسنده : عبدالله هادی         عنوان کتاب : گمرک

انتشارات : مدرسه عالی بازرگانی         سال انتشار : 1349

استفاده از صفحات (36، 49، 50 ، 51)

 

[7]

نام و نام خانوادگی نویسنده : صادق بختیاری و فرزاد کریمی

عنوان : مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد         سردبیر : دکتر اکبر توکلی

سال انتشار : 1374

 

[8]

اچ هلمز- لزلی سی – رویکرد دور نبوش واف : نام و نام خانوادگی نویسنده

اصغر هاشمی ، دکتر غلام رضا آزاد : مترجم    اقتصاد آزاد : عنوان کتاب      سال انتشار : 1374

[9]

نیوکولالی لاردی : نام و نام خانوادگی نویسنده      چین در اقتصاد جهانی : عنوان کتاب

دکتر غلام رضا آزاد – نقی نوری : مترج          1374: سال انتشار

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم آبان 1388ساعت 11:8  توسط دکتر عبدالقادر تکه یی  |